Starka och lönsamma varumärken!

Något man verkligen kan lära sig av är att läsa om och inspireras av de starkaste varumärkena i världen. Oftast är de också väldigt lönsamma. Varje år ger varumärkesbyrån Interbrand ut en rapport som heter Best Global Brands. Interbrand är en global och mycket respekterad varumärkesbyrå. Här följer en sammanfattning med de viktigaste slutsatserna.

Var modig

Det sammanfattande koncept som Interbrand beskriver i rapporten är att de varumärken som agerar ”modigt” är vinnare på marknaden. Varför är modiga varumärken vinnare, vad betyder det egentligen och vad krävs?

Av alla varumärken som är riktigt bra finns det några som verkligen står ut. Det är de företag som verkligen agerar modigt på marknaden. De ”modiga” företagen har förmågan att ta tydliga djärva kortsiktiga beslut som svarar mot marknadens behov, samtidigt som man följer en tydlig vision som har fullständig support från hela organisationen. De här företagen har en djup förståelse om vilka de är och det önskade läge de är på väg mot. Ett exempel är Nike som tog en kortsiktig stor risk som lanserade en annonskampanj med Colin Kaepernick (den amerikanska fotbollsspelaren som vägrade stå upp under den amerikanska nationalsången för att protestera mot rasismen inom sportvärlden). Detta beslut kunde Nike ta eftersom de alltid har uppmuntrat människor att tro på sig själva. 

De olika företagen med starka globala varumärken har kommit dit på olika sätt, men det finns några gemensamma faktorer som gör att man blir långsiktigt framgångsrik: 

  1. Tillföra nytta: Ledande varumärken ser till att vara användbara och relevanta genom att skapa produkter och tjänster som faktiskt löser kundproblemen. De marknadsför sig med syftet att hjälpa kunderna, inte bara för att sälja mer. Exempel på företag är Amazon.
  2. Prenumeration/abonnemang: Av de 100 bästa globala varumärkena kommer 29% av deras totala värde från en abonnemangsaffär. 2009 var andelen 18%. Det här beror på att kunder värderar tillgång till produkter eller tjänster högre än att äga. Ett exempel är Netflix där kunder abonnerar på tillgång till filmer och serier. 
  3. Kunden i centrum kombinerat med relevans: Ledande varumärken arbetar tillsammans med kunderna för att hitta lösningar på kundproblemen, så att kunden är med i varje del av affären. Enligt rapporten är de 10 snabbast växande varumärkena de senaste fem åren de som håller sig relevanta för kunderna genom att anpassa sig bättre till deras behov.
  4. Lär från lyxvarumärkena: Det lyxvarumärkena är bra på är att leverera en varumärkesupplevelse som känns exklusiv, personlig eller på annat sätt unik. Ett exempel är Samsung som har anpassat sina priser, service och design för att utmana Apple. Man erbjuder till exempel fri teknisk support, concierge assistans på flygplatser och tunnelbanor med mera. 
  5. Att ha ett starkare varumärke än konkurrenterna är nyckeln: Att göra varumärket viktigare i kundens köpbeslut är kritiskt för tillväxt. Exempelvis Nissan fokuserar på att stärka modervarumärket genom att harmonisera sina marknadsaktiviteter för alla produkter runt en enda kärnidé för varumärket och fokuserar på den övergripande kundupplevelsen av en Nissan, oavsett bilmodell. På detta sätt har de ökat betydelsen bland konsumenter att välja varumärket Nissan. 

Slutsats: Marknaden förändras hela tiden eftersom kundernas förväntningar förändras. Teknologiutvecklingen möjliggör också för företagen att möta förväntningarna på nya sätt. Det som är viktigt är att ha en vision vad man strävar mot. Då är det mycket lättare att ta bra lång- och kortsiktiga beslut för förändring i rätt riktning. Har man ett starkt tydligt varumärke är det lättare att agera med mod.